Hvad sker der, når et barn visiteres til Barnets Hus?

Opstart i Specialbørnehaven Barnets Hus

Fagcenteret Børn og Unge står for visitation af børn til Aalborg kommunes specialindsatser og derned også til Specialbørnehaven Barnets Hus. Når forældrene, plejeforældre eller rådgiver har sagt ja til tilbuddet om en pladsen i Barnets Hus indkalder vi til en opstartssamtale. Ofte er der en telefonisk kontakt inden opstartssamtalen, hvor der drøftes hvilke eksterne samarbejdspartner der er relevante at invitere med til opstartssamtalen.

Der laves aftale om forbesøg, hvor vi fortæller om tilbuddet, ligesom der er mulighed for at se stedet og stille spørgsmål til os. Vi tager os god tid til besøget, da vi ved at den første kontakt er vigtig for begge parter og det videre samarbejde. Ydermere kan der være en del følelser i spil, når ens barn visiteres til et specialtilbud. Der kan opstå usikkerhed, sorg eller lettelse over at barnet endelig har fået en plads. Ofte vil man her møde den pædagog, der skal være kontaktpædagog for barnet.

Når der er sagt ”ja” til pladsen aftales der et opstartsmøde. Formålet med dette møde, er at vi som tilbud bliver klædt bedst muligt på, til at modtage barnet. Vi har brug for al den viden vi kan få om barnet – både fra hjemmet og fra det tilbud som barnet er indskrevet i. Barnets rådgiver fra familiegruppe vil ligeledes være deltagende. Det kan også være meningsfuldt, at der er andre tværprofessionelle aktører med til mødet. Der laves som oftest opstartsplan efter mødet. Der afsættes en time til mødet.

Opstart med udgangspunkt i barnets behov

Opstarten er meget vigtig og vi prioriterer af afsætte ekstra ressourcer til at få barnet godt ind i tilbuddet. Vi forsøger at lave en så tryg opstart som muligt for barnet og i et tempo, som matcher barnets behov. Ydermere er vi vidende om at det er helt afgørende, at forældrene føler sig trygge ved at aflevere deres barn. Vi bruger altid den første uge til langsom opstart sammen med barnets forældre og vi vil meget gerne at forældrene i den første uge kan være så fleksible som muligt. Vi er selvfølgelig vidende om at det kan være svært i forhold til arbejde og andre forpligtelser, men vi forsøger at lave en plan med udgangspunkt i barnets behov og tilpasset forældrenes mulighedsrum.

Da barnet af hensyn til de andre børn, ikke kommer på besøg i tilbuddet inden start, så vil første dag ses som et besøg. Herefter bygges der flere timer på og efter den første uge er barnet ofte på den normale mødetid. Der kan være børn, hvor en opstart vil strække sig over længere tid og andre børn kortere. Barnets vil være så meget sammen med sin nye kontaktpædagog som muligt i den første uge.