Samarbejde mellem forældre og pædagoger er grundlag for god trivsel

Tæt samarbejde og fælles forståelse af barnet

Gensidig respekt, åbenhed og ærlighed er nogle af nøglebegreberne i vores syn på det gode forældresamarbejde. For at det kan lykkedes, er det vigtigt med et tæt samarbejde omkring barnet. Tidligt efter opstarten laves der aftaler om hvordan vi sikrer den bedste kommunikation og dialog, som er grundlaget for at skabe en oplevelse af sammenhæng for barnet. For nogle betyder det en kort daglig kommunikation om barnet på skrift og for andre kan et opkald om ugen være den rigtige måde. Det væsentlige er, at vi får lavet aftale om en kontinuerlig og individuelt tilpasset form.

Opnåelse af en fælles forståelse for barnet, gør det lettere at lave en fælles retning for behandlingen. Det er vigtigt for os at få en stor viden om barnet, og derfor er en del af indsatsen, at vi afholder en anamnesesamtale med forældrene kort tid efter indskrivning. Her kortlægges barnets historie og udvikling helt fra før-fødsel.

Aflevering og afhentning

Afleverings og afhentningssituationer anvendes ikke til vigtige beskeder, men kun beskeder af praktisk karakter. Her skal der være fokus på barnet og på at komme ind eller ud af institutionen på en god måde.

Da vi er en kommunedækkende institution, så er der flere børn som kører med taxi til og fra Barnets Hus. Det betyder, at vi ikke ser hinanden hver dag og det stiller krav til informationsdeling. Vi bruger AULA til at kommunikere om hverdags ting og barnets oplevelser i Barnets Hus og i hjemmet – til svære beskeder benyttes altid verbal kommunikation, da vi ønsker at minimere misforståelser og sikre en fælles forståelse.

Udvidet Råd og Vejledning

Som en del af indsatsen i Barnets Hus tilbydes Udvidet råd og vejledning. Det foregår som udgangspunkt en gang om måneden, hvor forældrene kommer til institutionen og har møde med kontaktpædagogen. Her er der mulighed for at arbejde med at få en fælles forståelse af barnet samt få sparring på konkrete udfordringer i hjemmet. Der tilbydes hjælp til implementering af støttesystemer i hjemmet.