Trygt, overskueligt og med plads til udfoldelse

Læringsmiljøerne er tilpasset børnegruppen

I det pædagogiske læringsmiljø tager vi altid udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe, for at sikre så høj kvalitet som muligt. Det er med afsæt i børnegruppens præmisser for deltagelse og deres interesse. Børn sanser og påvirkes af de rum og rammer der er omkring dem, derfor har vi i Barnets Hus skabt rammer så børnene oplever og føler at huset er et rart sted at være. Hvor de bliver inspireret, udfordret og motiveret til læring og udvikling.

Der er 4 grupperum i huset af forskellige størrelse og hvoraf det ene pt. fungerer som et motorikrum. Der er to garderober med hver sin indgang hvilket giver ro omkring de børn der har behov for mere tid i forbindelse med en overgang.

Indretningen i rummene er fleksibel, hvilket understøtter pædagogikken og børnenes hverdag. Der er hjul på møblerne og vi arbejder med at skabe mindre rum i rummene, hvor der kan skabes ro og fordybelse. Legetøjet er placeret i kasser med billeder på og der er som udgangspunkt ikke meget udsmykning på stuen.

Vi arbejder med læringsmiljøer både inde og ude, der stimulerer og udfordre alle børn.  Vi skaber den optimale pædagogiske praksis for barnets læring og udvikling via struktur og tryghed.  Børnene har ofte brug for en tryghed og forudsigelighed derfor har hver barn deres tavle til piktogrammer, som anvendes til at understøtte dagsstrukturen.

Relationer og venskaber er afgørende for at alle børn oplever at være en del af børnefælleskabet. I Barnets Hus skaber vi rum for at børnene kan indgå i relationer med hinanden, hvor de bliver lyttet til og respekteret som den de er og med respekt for at vi er forskellige. Vi voksne involvere os i legen på en nærværende og understøttende måde, med det enkelte barn eller en lille børnegruppe.

Fokus på motorisk og sansemæssig udvikling i uderummet

Legepladsen er kuperet og med naturlig bevoksning, hvilket indbyder til leg. Der er forskellige legeredskaber og samtidig mulighed for at bygge huler, lave konstruktionslege mv.

Vi har et udendørs sanseområde, hvor der laves organiserede og spontane sanseaktiviteter.  Ligeledes har børnene mulighed for at deltager i forskellige lege i flere sociale sammenhænge. Vi tager på tur ud af huset som giver børnene nye udfordringer og sanseoplevelser.  Barnets Hus har en ladcykel som giver os mulighed for at cykle ud i nærmiljøet, vi tager til fjorden eller i skoven.